Thursday 20 June 2013

Salatka z grillowanym baklazanem i halloumi

Nie jest tajemnica, ze mam slabosc do Gordona Ramsaya. Ten krewki szef kuchni o twarzy pokrytej bruzdami budzi we mnie niewyjasniona sympatie. Kiedys wydawalo mi sie, ze jego przepisy sa skomplikowane i trudne do odtworzenia w warunkach domowych. Jak sie okazalo, bylam w bledzie...
"World Kitchen" to chyba moja ulubiona ksiazka Gordona. Nic dziwnego, skoro przepadam za kulinarnymi podrozami i lubie eksperymentowac z kuchniami swiata. Ten przepis wyszperalam w czesci poswieconej kuchni greckiej i od razu przypadl mi do gustu.
Salatka jest naprawde pyszna, smakuje jak kwintesencja lata, a dzieki serowi halloumi jest rowniez sycaca. Zdecydowanie najlepsza na cieplo, podawana od razu, kiedy ser jest jeszcze ciagnacy w srodku i cudownie chrupiacy z wierzchu. Dobre, dojrzale pomidory to polowa sukcesu. Druga polowa to kapitalny i dosc nietypowy i wyrazisty w smaku dressing z oliwkami. Jesli zostanie wam troche, z powodzeniem mozecie go wykorzystac, by podkrecic smak grillowanego kurczaka albo ryby.

Salatka z grillowanym baklazanem i halloumi
Skladniki:
(dla 4-6 osob)
- 1 duzy baklazan
- sol i pieprz, do smaku
- 6 dojrzalych, podluznych pomidorow
- 40 g oliwek bez pestek (najlepsze beda Kalamata, ja dalam czarne)
- maly peczek swiezej miety
- oliwa z oliwek
- 500 g sera halloumi, pokrojonego w cienkie plastry
- 2-3 lyzki maki
Dressing:
- 75 g oliwek bez pestek (najlepiej Kalamata, u mnie czarne)
- 3 lyzki czerwonego octu winnego
- 1 lyzeczka suszonego oregano
- 75 ml oliwy z oliwek
- 75 ml oleju arachidowego

Baklazana pokroic w cienkie plasterki, przelozyc do cedzaka, posolic i odstawic na 20 minut, by odsaczyc go z nadmiaru wilgoci. Osuszyc papierowym recznikiem.
Pomidory pokroic w duze kawalki i wlozyc do duzej miski wraz z oliwkami i mieta. Odstawic.
Przygotowac dressing: oliwki, ocet i oregano umiescic w malakserze i zmiksowac na gladkie puree. Wciaz blendujac, dolewac powoli olej (ja dolewalam po zatrzymaniu malaksera i podejrzewam, ze to wlasnie dlatego olej nie polaczyl sie dokladnie z oliwkowa pasta). Doprawic do smaku sola i pieprzem. Czescia dressingu zalac pomidorowo-oliwkowa mieszanke w misce, wymieszac; reszte odlozyc.
Na chwile przed podaniem rozgrzac patelnie grillowa na duzym ogniu. Plastry baklazana posmarowac delikatnie oliwa i grillowac przez okolo 2 minuty na strone, az zmiekna i sie zrumienia. Ulozyc na duzym talerzu, odstawic.
Plastry halloumi delikatnie oproszyc maka i grillowac na rozgrzanej patelni na srednim ogniu (mozna posmarowac oliwa, ale nie jest to konieczne), az przyrumienia sie na krawedziach. Ulozyc na baklazanie, na wierzch polozyc pomidorowo-oliwkowa mieszanke, skropic dodatkowo odrobina dressingu i podawac natychmiast.


 photo griddledauberginehalloumisalad_zps174e25ca.jpg


Przepis dodaje do czerwcowego Barku Salatkowego "U Peli".


Sałatki według przepisu

14 comments:

  1. Ciekawa jak smakuje :) Nigdy takiej sałatki nie jadłam :)

    http://www.katarzynagotuje.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. O tak, przy tych upałach skierowanie swojej kulinarnej uwagi na kuchnię śródziemnomorską to zdecydowanie dobry pomysł ;)

    ReplyDelete
  3. Też uwielbiam tę książkę, jest pełna fantastycznych przepisów, jak ten :)

    ReplyDelete
  4. Kuchnia grecka to zdecydowanie jedna z moich ulubionych więc ta sałatka po prostu musi być w moim guście :)

    ReplyDelete
  5. I juz zrobilam sie gloda :) Ser halloumi baaaardzo lubie wiec chetnie przygotuje sobie taka salatke :)

    ReplyDelete
  6. Wygląda fenomenalnie! Sera halloumi nigdy nie jadłam, ale chętnie w takiej sałatce wypróbuję :)

    ReplyDelete
  7. Pyszniusio! :)) sera halloumi najadłam się na Cyprze :))) polecam ser, a jeszcze bardzie sałatkę Maggie :))) same pyszne składniki :)
    Pozdrawiam,
    Olinka - Smakowy Raj

    ReplyDelete
  8. Przepadam za halloumi, także jak najbardziej do wypróbowania. Marta@Co Dziś Zjem Na Śniadanie?

    ReplyDelete
  9. Uwielbiam takie sałatki, mogłabym je jeść codziennie!

    ReplyDelete
  10. wygląda wspaniale. Nie pamiętam kiedy ostatni raz jadłam bakłażana ;) Narobiłaś mi ochoty

    ReplyDelete
  11. Wow, wygląda świetnie :) Nie jadłam nigdy sera halloumi, ale wyobrażam sobie że musi być pyszny :)

    ReplyDelete